W 2023 roku absolwenci szkół ponadpodstawowych przystąpili do egzaminu maturalnego w dwóch formułach. Dla absolwentów 4-letnich techników była to formuła z 2015 roku, natomiast dla absolwentów 4-letnich liceów ogólnokształcących – nowa formuła, z 2023 roku. W związku z tą zmianą od kilku lat trwają w CKE prace nad dostosowaniem metodologii wskaźników EWD. Prace te stały się okazją do udoskonalania sposobu szacowania EWD dzięki zastosowaniu nowych modeli statystycznych. 
            W ramach prac nad wskaźnikami w Formule 2023 poprawiono sposób szacowania poziomów umiejętności uczniów. Wprowadzono model uwzględniający efekt zgadywania odpowiedzi w zadaniach zamkniętych. Zmieniono również sposób modelowania EWD, tak aby lepiej uwzględniać różnice między szkołami ze względu na poziom umiejętności uczniów „na wejściu”.
            Postanowiono również zrezygnować ze wskaźników ponadprzedmiotowych, tj. z matematyczno-przyrodniczego oraz z humanistycznego, na rzecz wskaźników z konkretnych przedmiotów. Powodem tej zmiany jest fakt, że wskaźniki ponadprzedmiotowe są trudne w interpretacji, gdy dochodzi do porównywania wyników między szkołami o różnych profilach wyboru przedmiotów dodatkowych. To rozwiązanie ma dwie podstawowe zalety. Po pierwsze – ułatwi interpretację prezentowanych wyników. Po drugie – stanie się jasnym sygnałem, do których egzaminów z przedmiotów dodatkowych przygotowuje uczniów dana szkoła. 
            Zmiana formuły egzaminu maturalnego i wdrożenie egzaminem ósmoklasisty przekładają się na sytuację, w której w 2023 roku wskaźniki dla liceów ogólnokształcących mogłyby zostać obliczone jedynie na podstawie danych z jednego roku. Ponieważ będzie utrzymana zasada publikowania wskaźników opartych na wynikach co najmniej 30 absolwentów (przeciętnie po 10 osób na jeden rocznik we wskaźniku trzyletnim), dla dużej części szkół nie uda się wyznaczyć nowych wskaźników nawet dla przedmiotów zdawanych na poziomie podstawowym, a dla większości placówek – dla przedmiotów dodatkowych. Z tego powodu w 2023 roku wskaźniki EWD dla 4-letnich liceów ogólnokształcących nie były publikowane. Zostały udostępnione po raz pierwszy w 2024 roku jako wskaźniki dwuletnie.