5 listopada wyłoniliśmy najlepszych graczy w kategorii dziewcząt i chłopców naszej szkoły. Turniej odbył się na kortach tenisowych Centrum Tenisowego Richi. Mistrzynią szkoły została Amelia Artemiuk  kl.7B , II miejsce zajęła Emilia Szczepańska kl.3A, III miejsce Anna Wyszyńska kl.4A. Mistrzem szkoły został Hubert Sosnowski kl.2C,II miejsce wywalczył Ryszard Łapiński kl.8B, III miejsce Jakub Sawicki kl.2A.

Zwycięzcy otrzymali  pamiątkowe medale i słodkości wszyscy uczestnicy!

Pozostałe uczestniczki turnieju : Liliana Dakowicz kl.2E, Anna Pińczuk kl.3D,Oliwia Dakowicz kl.4E.
Pozostali uczestnicy turnieju :Piotr Bohdziewicz kl.8A,Maksymilian Banachowicz kl.2E,Szymon Kuźniarz kl.2E,Stanisław Matys kl.2B.

Gratulacje wszystkim uczestnikom turnieju i do zobaczenia na korcie !!

Organizator:

p. prof. Urszula Kunowska

05 listopada 2024 r. odbyły się w naszej szkole XXIII Wybory Sapieżanki i Sapiehy II LO.

Od 2002 roku o tytuł Sapieżanki ubiegają się uczennice klas drugich, które wyróżniają się wzorowymi wynikami w nauce, wysoką kulturą osobistą oraz działalnością społeczna i charytatywną na rzecz szkoły i środowiska. Od 2003 roku podczas konkursu wybierany jest również wzorowy uczeń i dżentelmen II LO, który otrzymuje tytuł Sapiehy. Podczas konkursu kandydaci prezentują przed jury i przedstawicielami klas swoje walory intelektualne, zainteresowania i osiągnięcia oraz odpowiadają na wylosowane pytania dotyczące historii szkoły i biografii patronki. Nadanie honorowego tytułu Sapieżanki i Sapiehy II LO ma miejsce corocznie na uroczystości z okazji Święta Szkoły.

Miło nam poinformować, że Pola Załęska z kl. 2g i Marek Seweryn z kl. 2g zdobyli honorowy tytuł Sapieżanki i Sapiehy II LO na rok szkolny 2024-25.

Drugi numer gazetki wifi

Pierwsze dni listopada upłynęły w naszej szkole pod znakiem spotkań z Mistrzami, którzy poświęcili swoje życie zawodowe medycynie. Już 4 listopada swoją obecnością zaszczyciła nas Pani prof. dr hab. Anna Moniuszko-Malinowska, lekarz, specjalista chorób wewnętrznych, chorób zakaźnych oraz medycyny morskiej i tropikalnej. Pani Profesor pełni obecnie funkcję Prodziekana ds. Ewaluacji i Nauki Kolegium Nauk Medycznych Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. Pomimo wielu obowiązków zawodowych Pani Doktor przyjęła zaproszenie dyrekcji i przybyła na spotkanie z uczniami szkoły podstawowej i liceum, żeby porozmawiać o studiach medycznych, specjalizacji, z którą związała swoją karierę zawodową oraz wyzwaniach wynikających z opieki nad pacjentem. Pani Profesor opowiedziała również o badaniach naukowych, które obok medycyny klinicznej, stanowią główny przedmiot jej zainteresowania. „Kocham naukę!” - to zdanie wypowiedziane przez Panią Doktor jest najlepszym wyrazem jej życiowej pasji i zawodowego zaangażowania.

Podczas rozmowy prowadzonej przez Urszulę Klimaszewską i Radosława Skorupskiego słuchacze dowiedzieli się, że Pani Profesor długo wahała się, którą ścieżką rozwoju zawodowego podążać, ponieważ w równym stopniu pasjonowała się matematyką i medycyną. Dlatego też zdecydowała się na studiowanie na dwóch uczelniach, a ostateczną decyzję o wyborze zajęcia podjęła, kiedy rozpoczęła pracę z pacjentami. Od tego momentu była przekonana, że „zawód lekarza to najcudowniejszy zawód na świecie”. Według gościa największe wyzwania czekają na studentów medycyny w pierwszych latach studiów, kiedy mogą oni czuć się przytłoczeni ogromną ilością materiału, który trzeba zapamiętać. To właśnie wtedy przydają się cechy, które zdaniem Pani Profesor są niezbędne w pracy lekarza: konsekwencja i pracowitość. Nagrodą za poświęcony czas i trud włożony w przygotowanie do zawodu jest satysfakcja, którą przynosi pomaganie innym. To właśnie dla takich chwil warto jest pokonywać kolejne trudności i wytrwale dążyć do wytyczonego celu. Jak stwierdziła Pani Doktor, jest to praca uskrzydlająca. Rozmówczyni podkreśliła także, że medycyna to dziedzina zespołowa, w której każdy ze specjalistów pełni istotną rolę.

Uczniowie, korzystając z możliwości rozmowy z ekspertem ds. chorób zakaźnych, byli także zainteresowani opinią Pani Profesor na temat skutecznych sposobów zapobiegania zakażeniom oraz wpływu postępu cywilizacyjnego na zdrowie człowieka. Pani Doktor przestrzegła zgromadzonych przed chorobami, które dzisiaj są dla nas szczególnie groźne. Zwróciła także uwagę na niebezpieczeństwo, jakie wynika z aktywności ruchów antyszczepionkowych. Ich działalność zdecydowanie można uznać za szkodliwą społecznie, zwłaszcza w kontekście ryzyka szerzenia się chorób zakaźnych.

Mamy nadzieję, że uczniowie, którzy mieli możliwość wysłuchania Pani Profesor, wykorzystają wiedzę i doświadczenie tak znakomitego gościa. Dzięki temu spotkaniu nie tylko łatwiej im będzie podjąć decyzję o wyborze studiów, ale również lepiej zrozumieć istotę współczesnych zagrożeń. To bardzo cenna nauka.

 

 

W piątek, 7 czerwca, odbyła się w naszej szkole wystawa przygotowana przez uczniów klasy 3f. Przez cały rok szkolny ramach przedmiotu Theory of Knowledge (teoria wiedzy) uczniowie klasy 3f IB DP zgłębiali zagadnienia związane z tym czym jest wiedza, co jest naturą wiedzy i w jaki sposób wiemy to, co uważamy, że wiemy, a dzisiejsza wystawa pozwoliła im pokazać w jaki sposób TOK działa w praktyce. Każdy uczeń w przygotowaniu do TOK Exhibition musiał zdecydować się na jedno z 35 pytań badawczych i wyszukiwał trzy przedmioty z życia codziennego, które ilustrowały wybrane przez niego zagadnienie. Pośród wybranych pytań badawczych znalazły się między innymi: Does some knowledge belong only to particular communities of knowers? (Czy niektóre rodzaje wiedzy należą wyłącznie do określonych społeczności znawców?), What is the relationship between knowledge and culture? (Jaki jest związek pomiędzy wiedzą i kulturą?) czy Who owns knowledge? (Kto jest właścicielem wiedzy?). Uczniowie klasy 3f nie zawiedli jeśli chodzi o wybór przedmiotów ilustrujących ich pytania. Na poszczególnych stoiskach mogliśmy zobaczyć globus, grę Scrabble, szydełkową ośmiornicę, deskorolkę, a nawet... pokrzywę! O tym jak te i wiele innych przedmiotów łączy się z konceptem wiedzy mogli przekonać się uczniowie klasy 2g IB MYP, którzy oglądali wystawę i przysłuchiwali się wystąpieniom swoich starszych kolegów. Jak podkreślają nauczycielki TOK, p. Emilia Makarska, p. Katarzyna Nikiciuk i p. Sylwia Roszkowska, TOK to przedmiot, który pozwala uczniom rozwinąć umiejętność krytycznego myślenia i zdolności do refleksji nad różnymi sposobami dochodzenia do wiedzy w jej różnych dziedzinach. TOK Exhibition pozwala uczniom zaprezentować umiejętność zastosowania sposobu myślenia, który uczeń poznaje w ramach lekcji, do sytuacji, które mają miejsce w rzeczywistości i stanowi jeden z dwóch elementów, które stanowią podstawę zaliczenia TOK. Drugim elementem jest TOK Essay czyli praca pisemna, nad którą uczniowie klasy 3f będą pracować w przyszłym roku szkolnym. Będziemy trzymać kciuki za jak najlepsze wyniki!
Justyna Sawicka

Podkategorie