28 maja na Politechnice Białostockiej odbył się drugi etap Ogólnopolskiego Konkursu Pisania Gier Komputerowych Dżemik. Nasza uczennica Julia Bajena z klasy 7A zajęła III miejsce w kategorii Kadet za grę pod tytułem Projekt 35.
Serdecznie gratulujemy!

Opiekun p. Mateusz Karanowski

Queen Hedvig Scholarship 2024

 If you’re going to San Francisco ...

            W dniach 21-29 września 2024 Zofia Sałak, uczennica klasy 4B, oraz nauczyciel Igor Karpiuk uczestniczyli w wyjeździe do Doliny Krzemowej w Kalifornii. Pojechali tam wraz z pięćdziesięcioosobową grupą uczniów i nauczycieli z najlepszych szkół z Polski, Litwy, Łotwy i Węgier w ramach Queen Hedvig Scholarship 2024.

            Wyjazd do USA dał stypendystom programu unikalną możliwość zapoznania się z ofertą edukacyjną takich prestiżowych szkół wyższych jak Stanford University czy UC Berkeley, gdzie mogliśmy spotkać zarówno wykładowców jak i studentów, którzy chętnie opowiadali nam o swoich uczelniach. Byliśmy także na mniej znanym w Polsce, ale za to jednym z najbardziej innowacyjnych uniwersytetów w USA – Minerva University.

            Na Stanford stypendyści mieli niezwykłą szansę by sprawdzić swoją kreatywność i umiejętności komunikacyjne w praktyce. Jednym z zadań było przygotowanie w grupach prezentacji na temat innowacyjnego pomysłu, który chcieliby wprowadzić w życie. Było to prawdziwe wyzwanie, gdyż prezentacje zostały poddane surowej ocenie dwóch profesorów Stanford University. Komentarze i wskazówki udzielone stypendystom na pewno pomogą im poradzić sobie z podobnymi zadaniami w przyszłości.

            Queen Hedvig Scholarship to także możliwość zapoznania się z realiami kalifornijskiej szkoły średniej. Odwiedziliśmy jedną z najlepszych szkół na Zachodnim Wybrzeżu – Monta Vista High School. Oprócz spotkań z nauczycielami i uczniami tej szkoły, mogliśmy uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i przyjrzeć się z bliska jak wygląda nauczanie w Kalifornii.

            Kolejnym, niezmiernie istotnym elementem wyjazdu, były spotkania z przedstawicielami biznesu. Gościliśmy w prywatnej rezydencji Bogusława Marcinkowskiego, twórcy i prezydenta Calmax Technology Inc. - firmie specjalizującej się w mechanice precyzyjnej na potrzeby przemysłu komputerowego, lotniczego i biomedycznego. Jego klientami są między innymi: NASA, armia amerykańska i firmy hi-tech. Mieliśmy okazję spotkać się i porozmawiać z ludźmi takimi jak Joanna Pomykala (wiceprezydent firmy LinkedIn) oraz Justin Kao (współzałożyciel firmy Helix i DFJ Growth, która finansuje rozwój najważniejszych przedsięwzięć w Dolinie Krzemowej).

Spotykaliśmy się z pracownikami takich gigantów jak Google, EY i Apple, jak również z założycielami ambitnego startupu pracującymi nad wykorzystaniem AI podczas rozmów kwalifikacyjnych. Wszyscy ci ludzie chętnie opowiadali o swojej karierze i doświadczeniach, udzielając stypendystom cennych rad i wskazówek.

            Jednym z najciekawszych wydarzeń było spotkanie z absolwentem naszej szkoły, Michałem Gerasimiukiem. Ukończył on Yale, a obecnie robi doktorat na Stanford University. Jest on również pracownikiem naukowym tej legendarnej uczelni. Rozmowa z Michałem wywarła ogromne wrażenie na wszystkich uczestnikach Queen Hedvig Scholarship.

            Znaleźliśmy również trochę czasu na zwiedzanie San Francisco i okolic. Widzieliśmy Golden Gate Bridge, odwiedziliśmy Henry Cowell Redwoods State Park, California Academy of Sciences oraz De Young Museum.

            To był fantastyczny wyjazd. Wspaniali ludzie, niesamowita atmosfera i niezapomniane wrażenia. Ale teraz czas wspomnieć o tym, co najważniejsze: jeśli jesteś uczniem naszej szkoły, także Ty masz szansę zostać stypendystą następnej edycji Queen Hedvig Scholarship.

Parafrazując Scotta McKenzie:

For those who want to come to San Francisco,

Be sure to visit:

https://www.queenhedvigscholarship.eu/#stypendium

 

Dyrektor Szkoły informuje:

Stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania może być przyznane uczniowi szkoły publicznej i niepublicznej dla młodzieży, publicznej i niepublicznej branżowej szkoły II stopnia oraz szkoły policealnej, który w roku szkolnym 2023/2024 uzyskał wybitne osiągnięcia edukacyjne, zgodnie z art. 90i ustawy o systemie oświaty, w szczególności:

  • laureatowi międzynarodowej olimpiady lub laureatowi i finaliście olimpiady przedmiotowej o zasięgu ogólnopolskim lub turnieju,
  • laureatowi konkursu na pracę naukową, organizowanego przez instytucję naukową lub stowarzyszenie naukowe,
  • uczniowi szkoły ponadpodstawowej uzyskującemu najwyższe wyniki w nauce według indywidualnego programu lub toku nauki,
  • uczniowi uczestniczącemu w zajęciach w uczelni przewidzianych tokiem studiów na podstawie postanowień regulaminu studiów dotyczących warunków uczestniczenia wybitnie uzdolnionych uczniów w zajęciach przewidzianych tokiem studiów,
  • uczniowi, który uzyskał wysokie wyniki we współzawodnictwie sportowym na szczeblu krajowym lub międzynarodowym.

Uczniowie składają pełną dokumentację w wersji papierowej do sekretariatu szkoły oraz w wersji elektronicznej na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. (w tytule maila proszę napisać Stypendium MEN oraz podać imię i nazwisko ucznia składającego wniosek) najpóźniej do dnia 14 czerwca 2024 roku.

Pełna dokumentacja to:

  1. Uzupełniony pismem komputerowym wniosek - formularz wniosku o przyznanie stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania można pobrać tutaj
  1. Kopie zaświadczeń, dyplomów i innych dokumentów potwierdzających wszystkie osiągnięcia wpisane we wniosku;
  2. Podpisane przez pełnoletniego ucznia lub rodziców/prawnych opiekunów ucznia niepełnoletniego oświadczenie dotyczące danych osobowych – formularz oświadczenia o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych ucznia można pobrać tutaj

Wskazówki do poprawnego uzupełnienia wniosku:

  1. we wniosku należy wpisać osiągnięcia (wg wskazania w nawiasach) uzyskane tylko w roku szkolnym 2023/2024;
  2. przy klasyfikowaniu osiągnięć pomocne mogą być wykazy olimpiad, konkursów i turniejów zamieszczone na stronach:  https://zso2bialystok.pl/olimpiady-ii-lo, https://zso2bialystok.pl/olimpiady-sp-53

Sprawy związane ze stypendium Ministra Edukacji Narodowej nadzoruje pani dyrektor Urszula Tylicka.

26 października w naszej szkole obchodziliśmy Szkolny Dzień Języków Obcych. Święto związane  jest z Europejskim Dniem Języków, który został ustanowiony w 2001 roku z inicjatywy Rady Europy i we współpracy z Komisją Europejską. Głównym celem tego święta jest promowanie nauki języków obcych.


Z tej okazji uczniowie naszej placówki oświatowej mieli okazję uczestniczyć w konkursie ‘Języki zbliżają’ na przemowę w języku angielskim. Konkurs został zorganizowany z tej okazji przez p. Katarzynę Nikicuk i p. Agnieszkę Pęksa przy współpracy z p. Wojciechem Zoniem reprezentującym Europe Direct Podlaski, który ufundował nagrody w konkursie.

W kategorii szkoła podstawowa zostali nagrodzeni:
Milena Kopciewska – miejsce 1
Julia Odyjewska - miejsce 2
Karol Puziuk - miejsce 3
natomiast Michał Puciłowski  otrzymał wyróżnienie.  

W kategorii liceum zostali nagrodzeni:
Michał Zajkowski  - miejsce 1
Lena Czuż  - miejsce 2
Karolina Brzozowska  - miejsce 3
natomiast Maja Kuchcińska i Alicja Filipowicz otrzymały wyróżnienie. 

Wszyscy uczniowie otrzymali bony, dyplomy i prezenty upominkowe. Gratulujemy!

Uczniowie biorący udział w konkursie zaprezentowali bardzo wysoki poziom a jury konkursu miało niemały orzech do zgryzienia przy wyborze. Przekonaliśmy się słuchając przemów, że umiejętność przemawiania w języku obcym to prawdziwa sztuka.

Zapraszamy do kolejnej edycji konkursu już za rok. Pamiętajcie drodzy uczniowie przemawianie publiczne w języku obcym przynosi wiele korzyści: ćwiczycie m.in. język, kreatywność, umiejętność krytycznego myślenia, zdolności przywódcze, opanowanie i profesjonalizm.

Na przełomie sierpnia i września wraz z 11 uczniami z północnej części Polski miałam przyjemność spędzić trzy tygodnie w Niemczech dzięki stypendium „Deutschland Plus”. Przez dwa tygodnie gościła mnie niemiecka rodzina w Dormagen, gdzie chodziłam do szkoły. Mogłam tam zobaczyć, w jaki sposób funkcjonuje Gymnasium i doświadczyć życia szkolnego w innym kraju. Podczas mojego pobytu w Niemczech zwiedziłam także wiele miast, takich jak Kolonia, Düsseldorf, Bonn, Dortmund i Poczdam. Ostatni tydzień spędziłam natomiast

w Berlinie, gdzie odwiedziłam m.in. Reichstag, Katedrę Berlińską oraz Mur Berliński. Program ten umożliwił mi podszkolenie mojej znajomości języka niemieckiego, jak i również zapoznanie się z niemiecką kulturą.

Gabriela Glińska, kl. 3 f

 

Podkategorie